Svetluna: Pomôžme pozostalým, aby mohli dôstojne smútiť
We verify all collections
Ešte nikdy v živote som sa necítila taká sama, bezradná a stratená.
Bol 10. máj krátko po polnoci, keď auto, v ktorom sedela moja mama na mieste spolujazdkyne, havarovalo v Taliansku. Stačilo len pár sekúnd, aby som navždy prišla o najvzácnejšiu osobu v mojom živote. O celú moju rodinu. Spravila som všetko, čo bolo v mojich silách, aby som ju dostala naspäť domov čo najskôr a mohla ju riadne pochovať. Ešte nikdy v živote som sa necítila taká sama, bezradná a stratená ako v momentoch, keď talianske úrady opakovane stopovali mamin prevoz domov. Bolo potrebné zaplatiť požadované čiastky. Potom ešte väčšie. Zozbierať a doložiť desiatky formulárov k tomu. Neustále potrebovali ďalšie a ďalšie papiere. Bolo potrebné neustále právne zastúpenie v Taliansku aj na Slovensku. V najťažších chvíľach svojho života, kedy mi smútok zaživa zožieral dušu, som mala celé dni na telefóne právnikov a tlmočníkov, obvolávala úrady a posielala desiatky mailov. To všetko s cieľom dostať moju mamu domov čo najskôr.
Pochovala som ju až po mesiaci od jej smrti. Až vtedy som mala priestor začať skutočne smútiť. Ešte 9. mája by si nikto z nás nemyslel, že sa nám niečo také môže stať. Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré, ale ja som dlho nič dobré nevidela. Ako by som aj mohla, môj najmilovanejší človek zrazu odišiel a ostala som tu úplne sama. Toľko vecí som jej nestihla povedať. A toľko objatí som jej nestihla dať. Prešlo už viac ako pol roka a bolí ma to stále rovnako. Napokon som však niečo pekné našla. A tým je moja, vaša, mamina Svetluna.
Občianske združenie Svetluna vzniklo na pamiatku Martiny Dodoni, ktorá zahynula pri tragickej dopravnej nehode v zahraničí. Osobná skúsenosť s náročnosťou procesu vyšetrovania okolností prípadu a repatriáciou odhalili zásadné nedostatky v zákonoch a nastavení procesov na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Svetluna je prvá a jediná organizácia na Slovensku, ktorá aktívne háji práva pozostalých a zosnulých na domácej a medzinárodnej pôde. Špecifický dôraz kladie na poskytovanie pomoci pri repatriáciách zosnulých späť do ich domovskej krajiny, ako aj sprostredkovanie komplexnej právnej a odbornej pomoci pozostalým. Sme hlasom tých, ktorí za seba hovoriť nemôžu. Pretože je pre nás neprijateľné, aby boli pre zvyšok sveta už len „číslami“.
Počet úmrtí Slovákov v zahraničí každoročne stúpa.
Podľa dostupných údajov za posledných 5 rokov zomrelo v zahraničí až 3 093 osôb s trvalým pobytom na Slovensku. Už i tak neľahkú situáciu však pozostalým obetí v praxi komplikuje nevyhnutnosť následnej repatriácie blízkych späť na územie Slovenska. Rodiny chcú mať svojich blízkych, pochopiteľne, doma čo najskôr. Avšak ani len v rámci štátov EÚ neexistuje dnes, žiaľ, legislatívny rámec, ktorý by garantoval jednotný postup pri repatriáciách vo všetkých krajinách únie. Ešte oveľa komplikovanejšia je situácia, keď k úmrtiu dôjde mimo únie. V závislosti od krajiny tak môže celý proces repatriácie trvať niekoľko týždňov až mesiacov. Známe sú však aj prípady, kedy repatriácia zosnulých späť na Slovensko trvala viac než rok, alebo sa, pre finančnú náročnosť, dokonca ani nerealizovala.
Extrémna psychická a finančná náročnosť ako doživotná trauma
Nezvládnutý, zdĺhavý a komplikovaný proces repatriácie je pritom pre pozostalých doživotnou traumou. Ide však aj o proces extrémne finančne náročný. V prípade, že zosnulý nemal v čase smrti uzatvorené kvalitné cestovné či životné poistenie, všetky náklady spojené s repatriáciou hradia v plnom rozsahu jeho blízki. Slovensko v tejto oblasti nemá vypracovaný žiadny systém podpory pozostalým. Náklady na repatriáciu sa pritom pohybujú od tisícov až po desaťtisíce eur, čo predstavuje obrovský nepredvídateľný výdavok. V mnohých prípadoch sú pozostalí nútení požičať si potrebné financie, čo ich vedie k zadlženiu a často aj k dlhodobej finančnej tiesni.
V rámci našej misie sme si vytýčili tieto ciele:
- Vytvárať sieť odborníkov v oblasti advokácie, tlmočníctva, ako aj ďalších súvisiacich oblastí s cieľom poskytnúť pozostalým vysokú profesionálnu úroveň služieb a férové podmienky.
- V mene pozostalých komplexne koordinovať proces repatriácie ich zosnulých blízkych v právnej a administratívnej rovine.
- Spolupracovať s orgánmi štátnej správy a ďalšími partnermi, ktorí do procesu repatriácií vstupujú na domácej a medzinárodnej úrovni.
- Zefektívniť a modernizovať predpisy v oblasti repatriácií s cieľom urýchliť návrat zosnulých do ich domovských krajín.
- Vytvárať tlak na zvyšovanie kvality služieb v oblasti pohrebníctva.
- Budovať sieť odborníkov z oblasti psychológie a bezpečný priestor pre pozostalých na zdieľanie svojich emócií, ako aj vysporiadanie sa s ich stratou zdravým spôsobom.
- Šíriť osvetu širšej spoločnosti o predchádzaní tragickým udalostiam, ale aj o tom, ako postupovať, ak už nastanú, informovať o možnostiach, ktoré v tejto situácii pozostalí majú.
“Bez odhodlania „biť“ sa za svojho blízkeho a skutočne kvalitného právneho zastúpenia zmôžete len veľmi málo. Narážate na neochotu, lenivosť a laxný prístup autorít a organizácií, ktoré by vám mali byť nápomocné, no napriek tomu ste na okraji ich záujmu. Dni bežia a vy rátate každú hodinu, ktorú váš blízky ešte stále nie je späť doma,” zdôrazňuje zakladateľka Svetluna, o. z., Petra Podhorcová. Tá zároveň dopĺňa, že právne zastúpenie v takýchto prípadoch pozostalí potrebujú aj celé mesiace či roky. A to ako na Slovensku, tak aj v zahraničí. Rátať je často potrebné aj s tlmočníkmi, extrémnou byrokraciou a enormnými finančnými nákladmi.
Na čo konkrétne budú peniaze z tejto kampane použité?
Finančné prostriedky získané z výzvy budú použité na pomoc pozostalým, ktorí nemajú možnosť náhlu finančnú záťaž v podobe nákladov na repatriáciu svojich blízkych späť domov sami zvládnuť. Prostriedky poputujú na pokrytie časti nákladov, ktoré pozostalým vznikajú v súvislosti s úmrtím a repatriáciou zosnulých blízkych (prevoz späť na Slovensko, administratívne úkony, úradné preklady, notárske služby, právne zastúpenie a odborné poradenstvo, organizácia poslednej rozlúčky, psychologické poradenstvo a ďalšie).
Výška nákladov, ktoré musí znášať rodina zosnulého v zahraničí, je veľmi individuálna. Zásadne ju ovplyvňujú okolnosti úmrtia, predovšetkým krajina, kde sa tragická udalosť odohrala. Iná výška nákladov je spojená s repatriáciou z krajiny EÚ, iná v prípade, keď došlo k úmrtiu v zámorí. Dôležité sú aj ďalšie okolnosti, či išlo o prirodzenú smrť, tragické úmrtie alebo násilný trestný čin, či mala osoba uzavreté cestovné poistenie, alebo nie.
Príklad výšky nákladov (prípad úmrtia v meste Verona v Taliansku):
- Preprava telesných pozostatkov pohrebným vozidlom:
- Jednotková cena: 1,98 eur/km
- Počet kilometrov: 1 490
- Celková suma: 2 950,20 eur
- Ostatné náklady spojené s repatriáciou:
- Prevzatie zosnulej: 209 eur
- Obliekanie zosnulej: 75 eur
- Príprava zosnulej: 149 eur
- Prechodné uloženie zosnulej: 78 eur
- Cínová rakva (nutnosť pri prevoze telesných pozostatkov zo zahraničia): 989 eur
- Právne služby (v tomto konkrétnom prípade poskytnuté pro bono, ide o odhad nákladov):
- Jednotková cena: 130 eur/hodina
- Počet hodín: 50
- Celková suma: 6 500 eur
Celkové náklady spojené len s repatriáciou 10 950,20 eur.
Ďalšie značne vysoké náklady boli vynaložené na úradné preklady, notárske služby, organizácia poslednej rozlúčky, psychologické poradenstvo a pod.
Získané peniaze budú využité na úhradu časti nákladov, ktoré pozostalým vznikajú v súvislosti s úmrtím a repatriáciou zosnulých blízkych. Minimálna čiastka, ktorou prispejeme na úhradu časti nákladov v rámci jedného prípadu, bude 2-tisíc eur. Maximálna čiastka bude 5-tisíc eur. V prípade, že vyzbierame 10-tisíc eur, pomôžeme pozostalým v dvoch až piatich prípadoch.
Pomôžme tým, ktorí to skutočne potrebujú – o tom, že zajtra budú potrebovať pomoc možno dnes ešte ani netušia. Vo Svetlune veríme, že aj jedna odhodlaná svetluška dokáže svetlom prehlušiť tmu. Začíname od seba, od piky a s témou, ktorá je dlhodobo na úplnom okraji záujmu spoločnosti. Sme však odhodlaní prispieť k pozitívnej zmene a dávame do toho všetko.
Pokiaľ vám naše poslanie dáva zmysel, pridajte sa k nám a spoločne tak pomôžme ľuďom, ktorí sa ocitnú v ťažkej a nepredvídateľnej životnej situácii.
- Čo je to Donio?
-
Donio je miesto, kde má každý možnosť jednoducho získať financie na zmenu svojho príbehu alebo na ňu iným prispieť. Zakladateľom vždy odovzdávame 100% získanej sumy.
- Ako je možné, že odovzdávate 100% získanej sumy?
-
Naším cieľom je pomáhať naplno všetkým, ktorí to potrebujú. Vytvorenie kampane na Donio je preto bezplatné. Náš chod hradíme z dobrovoľných darov od podporovateľov, nie z provízií od zakladateľov kampaní. Ďakujeme za ne, sú pre nás nielen veľká finančná pomoc, ale i gesto, že to, čo robíme, vám dáva zmysel.
- Naozaj si u vás môžem vytvoriť kampaň na čokoľvek?
-
Donio ako jediná slovenská platforma pomáha získať financie na čokoľvek. Či už potrebujete financovať liečbu choroby, podporiť blízky útulok, rozbehnúť komunitnú záhradu alebo komerčný predpredaj produktu, kampaň môžete vytvoriť ako fyzická i právnická osoba. Samozrejme, každá kampaň musí byť v súlade s naším Etickým kódexom a Pravidlami používania.
- Akú záruku mám, že prostriedky nebudú zneužité?
-
Pred spustením overujeme identitu každého zakladateľa kampane. Takmer s každým sme v intenzívnom kontakte a na posúdenie dôveryhodnosti kampane žiadame predloženie dokumentov, ktoré potvrdzujú účel výzvy či skutočnosti uvádzané vo výzve. Po skončení kampane od zakladateľov kampaní vyžadujeme aktualitu pre podporovateľov, ako boli získané prostriedky využité. Pri Naštartuj projekt navyše využívame overenie subjektu treťou stranou a dbáme na to, aby boli odmeny doručené tak, ako bolo v kampani sľúbené.
- Nemôžem prispieť anonymne? Prečo na prispenie potrebujete moje údaje?
-
Vždy potrebujeme aspoň váš e-mail, aby sme naň poslali potvrdenie o platbe. Tiež naň budete dostávať informácie o tom, ako sa darí podporenej kampani. Ak ste si vybrali za svoj príspevok aj fyzickú odmenu, potrebujeme aj vaše ostatné kontaktné údaje pre jej odoslanie zakladateľom kampane.
- Po odoslaní príspevku mi od vás neprišiel žiaden e-mail. Čo mám robiť?
-
Vo svojom e-mailovom klientovi sa pozrite do kategórie Ostatné. Alebo skontrolujte priečinok Spam. Ak nie je ani tam, ozvite sa nám na ahoj@donio.sk a spolu to vyriešime.
- Od prispenia ubehlo už 24 hodín a moju platbu stále nevidím. Je to normálne?
-
Ak ste zvolili platbu kartou, mala by sa v prehľade kampane zobraziť hneď po prispení. Ak ste zvolili platbu prevodom, váš príspevok sa pripíše až v momente, keď peniaze prídu na účet. V prípade, že ste odoslali inú čiastku alebo ste nezadali variabilný symbol, musíme váš príspevok manuálne spárovať. To môže trvať aj týždeň.
- Nepodarilo sa mi urobiť platbu kartou zo zahraničia, čo s tým?
-
Ak máte ťažkosti uskutočniť platbu zo zahraničia, môže byť chyba na strane platobnej brány, ktorá špeciálne zahraničné platobné karty neprijíma. Ak zvolíte platbu prevodom, môžete použiť službu Wise, ktorá má výhodnejšie poplatky.
- Kampaň nezískala cieľovú sumu. Čo sa bude diať s mojimi peniazmi?
-
Ak sa ukončenej kampani nepodarila dosiahnuť želaná cieľová čiastka, ešte to neznamená, že peniaze zakladateľ nezíska. Pri vyplácaní sa riadime pravidlami jednotlivých druhov kampaní. Pri Dobročinných výzvach je podmienkou vyplatenia financií zakladateľovi kampane dosiahnutie minimálnej čiastky 200 € alebo dosiahnutie prvého kampaňového miľníka (ak kampaň pracovala s miľníkmi). Pri Naštartuj projekt je podmienkou vyplatenia dosiahnutie prvého kampaňového miľníka. Ak kampaň spĺňa podmienky, zakladateľovi vyplatíme získanú čiastku v plnej výške. Pokiaľ kampaň nedosiahla ani minimálnu čiastku potrebnú na vyplatenie, príspevky do 14 pracovných dní vrátime späť darcom priamo na účet alebo na platobnú kartu.
25 € • 24. 12. 2024 13:11
10 € • 24. 12. 2024 7:57
25 € • 22. 12. 2024 17:17
5 € • 21. 12. 2024 22:31
10 € • 21. 12. 2024 21:15
50 € • 21. 12. 2024 18:31
1 000 € • 21. 12. 2024 10:56
50 € • 20. 12. 2024 23:58
30 € • 20. 12. 2024 20:04
10 € • 20. 12. 2024 19:29
25 € • 20. 12. 2024 18:11
Přemýšlíte jak této sbírce pomoci ještě víc?
Přidejte Dobrovýzvu a složte se společně s přáteli v rámci narozeninové oslavy, ve firmě, nebo na sportovní akci.
Jak Dobrovýzva funguje
- Přidejte Dobrovýzvu – vymyslete vlastní název a úvod.
- Sdílejte ji s přáteli, kolegy či ve své komunitě, aby se do pomoci zapojilo co nejvíce dárců.
- Vybrané finance přiřadíme k této sbírce, i když se nevybere celá částka.