Aký bol prvý rok najmladšej slovenskej fundraisingovej platformy?
18. 1. 2023
Donio sme na Slovensku spúšťali v októbri 2021 s víziou toho, aby prispievanie bolo jednoduchšie. Chceli sme zaplniť vzduchoprázdno, ktoré existovalo medzi fundraisingovými a crowdfundingovými platformami.
Aký bol fundraising na Donio v roku 2022?
Naše heslo bolo a je jednoduché — pomáhame získať financie na čokoľvek.
To sa ukázalo ako kľúčové už pri prvej veľkej skúške, keď vo februári minulého roka Rusko napadlo Ukrajinu. V rámci výzvy #KtoPomôžeUkrajine sme zmobilizovali viac ako dvadsať neziskových organizácií, ktorým sme pomohli získať takmer dva milióny eur od 20.000 prispievateľov. Milión z toho sme rozdelili organizáciám, ktoré pomáhajú Ukrajincom a Ukrajinkám. Ďalších 250.000 sme poslali priamo rodinám v núdzi.
Do vlny pomoci sa zapojili aj veľkí firemní partneri ako Martinus, MTBiker, Towecom, Innovatrics, AAA Auto či SOZA. Ďalšie organizácie, ako napríklad Mier Ukrajine či MafU, sme previedli fundraisingovým procesom po prvý raz.
Na kampane súvisiace s Ukrajinou na Donio putovali spoločne dve tretiny všetkých príspevkov. Ale nebolo to iba o nich.
Minulý rok sme pomáhali tiež pri viac než 300 dobročinných kampaniach. A som rád, že podmienky pre vyplatenie dosiahlo skoro 220 z nich (to je, mimochodom, v tejto kategórii vysoký nadpriemer).
Či už sa jednalo o Lenku, ktorá bojovala s rakovinou prsníka.
Mateja, ktorý získal prostriedky na štúdium na Cambridge.
Alebo Majku a Ondreja, ktorým zhorel domov.
Nikto z nich sa nezľakol ťažkej životnej situácie. A práve s pomocou Donio prepísal svoj príbeh.
Aký bol crowdfunding na Donio v roku 2022?
Donio však nie je len o dobročinných kampaniach a pomoci Ukrajine. Nesmieme zabudnúť na kampane odmenového crowdfundingu. V rámci neho to bol ťažký rok pre všetky svetové platformy. Netreba sa tomu čudovať – ľudia skôr podporovali dobročinné projekty a na odmenové kampane často nezostali prostriedky.
My sme so zakladateľmi kampaní pracovali na zreálňovaní očakávaní. Na stovkách konzultácií sme neoblomne vysvetľovali, prečo má zmysel pýtať menej, zamerať sa na čo najkvalitnejšiu prípravu statickej stránky a vylepšovať ju vďaka dynamike kampane.
Preto ma teší, že náš Naštartuj projekt dvakrát podrástol – až na 370 000. V rámci neho sme spustili 105 crowdfundingových kampaní, z ktorých prevažná väčšina skončila úspešne. Klobúk dole pred všetkými, ktorí sa toho nebáli!
Ako sa darilo Donio ako technologickej platforme?
Business model Donio je jednoduchý: Zakladatelia kampaní vždy dostanú 100% vyzbieranej čiastky, a neplatia ani za bankové poplatky.
Z čoho teda žijeme? Z dobrovoľných príspevkov od prispievateľov. A za posledné mesiace nám aspoň drobné nechalo 70% z nich.
Tento rok sme tak napríklad získali 147.000 eur, čo nie je rozhodne málo, no naše ročné náklady sú 221.000 eur. Za ne dokážeme zaplatiť seniorný tím, ktorý vám dokáže zadarmo pomáhať, ale tiež riešiť technologické vylepšenia platformy.
Na začiatku minulého roka bola obsluha Donio náročná, hodiny času sme venovali spúšťaním kampaní, párovaniu platieb a uzávierkam. To už vďakabohu nemusíme, pretože sme mnoho vecí automatizovali, aby sme tak mohli reálne pomáhať tam, kde pomáhať máme.
Preto sme za minulý rok:
✅ presunuli proces celého zakladania online do 5 krokov
✅ pridali sme odosielanie aktualít priamo z administrácie
✅ umožnili možnosť založenia darcovských výziev
✅ kompletne prekopali GDPR tak, aby tvorcovia kampaní od nás dostávali všetky kontakty
✅ vylepšili UX kampane tak, že v priemere dosahujú 5–7% konverzný pomer
Práve v týchto dňoch hodnotíme uplynulý rok. Nebudeme si klamať: nebolo to vždy jednoduché. A určite ešte nie je jasné, ako dopadne ten ďalší. Ale ja som už teraz presvedčený o jednej veci – že rozhodnutie rozbehnúť Donio na Slovensku nebudem ľutovať.
A tak ďakujem všetkým 53 tisícom z vás, ktorí ste podporili Donio v roku 2022. Verím, že v ďalšom roku o nás budete ešte počuť.
Ivan Zaťko, Country manažér Donio Slovensko
Chcete nám čokoľvek napísať? Na vaše správy sa tešíme na ahoj@donio.sk.